Sınıf geçme sisteminden, sınıf mevcutlarına, ölçme değerlendirmede not yerine
puan kıllanılmasına, Ortaöğretim öğretmenililerinin de
İlköğretim Öğretmenleri gibi Haziran ve Eylül
aylarında seminer dönemlerinin olmasına kadar bir çok düzeleme yapılan taslakla
ilgili değerlendirmeleri başlıklar altında sizlerle paylaşacağız.


Taslakta;
129.maddede


Zümre Öğretmenler Kurulunu Düzenleyen


“ı) Resim, Müzik, Beden Eğitimi dersleri ile
uygulamalı nitelikteki diğer derslerin
değerlendirilmesinde dikkate alınacak hususların tespit edilmesi; sınavların
şekil, sayı ve süresi ile ürün değerlendirme ölçütleri ile puanlarının belirlenmesi,”
hükmü


yer almaktadır.



Dönem Puanını
açıklayan 50.maddesinde ise;


c) Güzel sanatlar ve spor liseleri hariç beden
eğitimi, müzik ve görsel sanatlar derslerinde puanla
değerlendirme yapılmaz.


Denilmektedir. Burada bir çelişki olduğu düşünülebileceğinden 50.madde ile
129.madde arasındaki çelişkinin giderilmesi gerekir.


Yönetmelik incelendiğinde bazı bölümlerde dersin adı Resim olarak verilmiş
bazı bölümlerde ise Görsel Sanatlar olarak düzenlenmiştir. Taslakta yer alan bu
hükümlerin de düzenlenmesi gerekir.


50.maddeye göre Görsel Sanatlar/Resim, Beden
Eğitimi ve Müzik derslerinde puanlama yapılmayacak
yani bu dersten geçmek ya da kalmak olmayacaktır.


Burada tabii ki puan kalkarsa bu derslerden verim
alınmaz diyenler de uygulamayı
takdir edenler de olacaktır. Bu tartışma konusu uzun
süreç alacaktır.


Yeteneğe dayalı olan ve öğrencilerin kendi seçimlerine bırakılan bu derslerle
ilgili geçmişte olduğu gibi Resim, Müzik ve Beden
Eğitimi Derslerinin seçime tabi tutulması en yerinde karar olacaktır.


Şöyle ki; Öğrenci 2010 yılından önce Görsel Sanatlar/Resim, Müzik ve Beden Eğitimi derslerinden birini seçmekte bu ders saatinde
sınıf üçe bölünmekteydi. Şu anda ise Beden Eğitimi
dersi herkes tarafından alınmakta, Görsel Sanatlar/Resim ile Müzik arasında
seçim yapmaktadır. Beden Eğitimi Dersleri yönünde
sorunlar çıkmakta çünkü 40 kişilik bir grupla yapılan dersten randıman
alınamamaktadır.


Şu anda haftada 1 saat Görsel Sanatlar/Resim, Müzik, 2 saat Beden Eğitimi dersi yapılmaktadır. Yani toplamda 3 saat ders
mevcuttur. Geçmiş uygulamaya geçilirse az öğrenci ile
daha verimli ders işlenebilecek öğrenci istediği dersi 2 saat alma imkanına
sahip olabilecektir.


Benim kanaatim bakanlığın yetenek derslerinden puanı kaldırma yaklaşımı yerindedir. Karşı çıkanların
kaygıları dersi, işlenişi sevdirmekle aşılabilecek niteliktedir. Buradaki en
önemli kaygı öğrenci puan olmazsa derse gelmez, ders
araç gereci getirmez… v.s. olacaktır. Oysa ki derse
girmemenin de, araç gereç getirmemenin de disiplin
olarak yaptırımları mevcuttur. Son durumda bu işletilebilir. Öğrenci ders
öğretmenini, yapılan çalışmaları sever ve sergilenmesi sağlanırsa derse bağlılık
artacak verim alınabilecektir.


Örneğin Sarıyer Vehbi Koç Vakfı Lisesinde yıllardır bando takımı vardır.
Öğrenci ders saatleri dışında çalışır, yağmur güneş
demeden çalışmalar sürer. Her yıl birkaç kez gösteri yapar. Bayramlarda
çıktığında Sarıyer’in caddelerine tüm halk ayakta
alkışlar. Çok zorlu ve fedakarlıklarla dolu geçen çalışmalara rağmen herkes
buraya girebilmek için çaba sarf eder. Bando kıyafetini dahi öğrenci kendi alır.
Zorla kimse kaydedilmez bandoya aksine eleme yapılır. Çünkü yapılacak
gösteriler, öğrenilen ritimler cezbeder öğrenciyi. Son iki yılda da İstanbul
Şampiyonu olmuştur bu takım. Yani hem başarı, hem cazibe merkezi hem sıkıntılı
çalışma günleri bir aradadır. Not, puan da yoktur
buraya katılan öğrencilere. Çalıştırıcısı Serdar LÜLEBURGAZ eski mezunlardandır
Ücret almadan çalışma yapar, öğretmen de değildir.
Fakat gönül vermiştir yıllardır bu işe.


İşte bu örnekten hareketle; düşünün ki 15 kişilik istekli gruba bir müzik
aleti öğretmek onların yeteneklerini ortaya çıkarmak, istekli Resim öğrencisine
resim yaptırıp sergilemek, Beden Eğitiminde öğrencinin
deşarj olmasını yetenekli olduğu alanda takıma girmesini sağlamak. İşte bu durumda nota, puana gerek kalmayacaktır. Bu
faaliyetleri yapan öğrencileri okul idareleri Onur Belgesi ve diğer yöntemlerle
destekleyip ödüllendirirlerse işte o zaman hiçbir sorun yaşanmayacaktır diye
düşünüyorum.


Saygılarımla…


Maksut BALMUK


Eğitim Yöneticisi